De applicatie biedt twee manieren om te authenticeren:
- Via InSite met een iFrame
- Via Single Sign-On (SSO)
Inloggen via iFrame (InSite/OutSite)
De applicatie kan geïntegreerd worden in AFAS InSite of OutSite door middel van een iFrame. Dit betekent dat de content van de applicatie binnen de InSite- of OutSite-omgeving wordt weergegeven. Hierdoor ontstaat een naadloze integratie, waarbij de gebruiker automatisch wordt ingelogd op de Dagboek-applicatie zonder extra handelingen.
iFrame instellen in AFAS InSite
Bekijk deze video voor een visuele uitleg over het instellen van een iFrame:
Voor extra ondersteuning kun je ook de officiële AFAS-documentatie raadplegen:
🔗 AFAS iFrame-configuratie
1. Nieuwe integratiepagina aanmaken
Ga in AFAS naar:
📌 Algemeen > In & OutSite > Type pagina
- Klik op "Nieuw" en maak een nieuwe integratie aan.
- Vul de volgende gegevens in:
- Omschrijving: OrangeCubes - Dagboek
- Omschrijving meervoud: OrangeCubes - Dagboek
- Sla de publieke en geheime sleutel op. Deze heb je straks nodig in stap 3
2. Activeer de iFrame-pagina in InSite
- Ga naar Algemeen > In & OutSite > Site.
- Open de gewenste InSite en activeer het eerder aangemaakte type pagina:
- Ga naar het beheerportaal van OrangeCubes.
- Open het tabblad AFAS bij de instellingen.
- Ga naar iFrame instellingen en voer de volgende gegevens in:
- Publieke sleutel
- Geheime sleutel
- Voeg de URL van jouw InSite toe zodat deze wordt toegestaan om verbinding te maken.
4. Pagina’s toevoegen aan AFAS InSite
Voeg een pagina voor de medewerker, leidinggevende en hr toe. Hieronder is beschreven hoe je dit kan doen.
5. Een pagina toevoegen in InSite
- Ga naar: InSite
- Klik op: Sitebeheer
- Klik op: Nieuw > Pagina
- Selecteer het juiste type pagina
- Vul een duidelijke omschrijving in
- Klik op: Volgende
- Voer de URL in
van de externe pagina die je in het iFrame wilt tonen. Hieronder zijn de drie opties beschreven die je kan toevoegen. - Voltooi de wizard
- Klik op Concept publiceren om de pagina actief te maken
URL's:
⚠️ Belangrijk: Gebruik de volledige URL die hierboven is beschreven voor de betreffende pagina's
✅ Klaar!
De dagboek applicatie is nu succesvol geïntegreerd als iFrame binnen AFAS InSite. Zorg er voor dat de pagina's voor de nodige autorisatierollen zijn geautoriseerd. Indien je zelf geen leidinggevende of HR rol hebt binnen de applicatie zal er een melding verschijnen dat je geen toegang hebt.
Inloggen via Single Sign-On (SSO)
Voor toegang buiten AFAS InSite/OutSite kan er gebruik worden gemaakt van Single Sign-On (SSO) via de web- of mobiele applicatie.
De applicatie is te benaderen via:
🔗 https://dagboek.orangecubes.nl
Bekijk deze video voor een visuele uitleg over het instellen van een iFrame:
🔗 YouTube-video
Instellen van SSO
Beheerders kunnen een eigen SSO-integratie instellen om gebruikers eenvoudig toegang te geven zonder aparte inloggegevens. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van het OIDC protocol. Afhankelijk van jouw identity provider ziet dit proces er anders uit, hieronder is het algemene proces beschreven wat voor providers zoals Google en Microsoft van toepassing is.
1. Een nieuwe OpenID-clientapplicatie aanmaken
In jouw Identity Provider (IdP) moet een nieuwe OpenID-clientapplicatie worden aangemaakt.
Na het aanmaken ontvang je de volgende gegevens:
- Client ID
- Client Secret Value
Daarnaast heb je de OIDC-configuratie-URL nodig. Deze ziet er meestal als volgt uit:
🔗 Voorbeeld: https://login.microsoftonline.com/b9d8797a-90e6-4f1e-bc39-74699335f91e/v2.0/.well-known/openid-configuration
2. Callback-URLs registreren
Registreer de volgende callback-URLs (Redirect URIs) in je Identity Provider voor het platform Web.
3. Instellen Dagboek applicatie
- Ga naar https://dagboek.orangecubes.nl als beheerder en ga naar de organisatiegegevens > Tabblad Authenticatie domeinen > Domein toevoegen
- Vul een omschrijving in en maak de instelling actief.
- Indien je gebruik wilt maken van UPN om de users te matchen zet je dit aan. Onderaan dit artikel is beschreven welke extra stap je moet uitvoeren in jouw Idp om dit werkend te krijgen.
- Klik op de knop begin met instellen
- Vul de volgende gegevens in om te configureren:
- Omschrijving van de instelling (Bijv. Microsoft OpenId)
- Client ID
- Client Secret
- Vul de automatische configuratie URL in en klik op Import configuraties. Heb je geen configuratie url, vul alle velden dan handmatig in.
- Klik op toevoegen onder het kopje Geselecteerde scopes (Rechts), selecteer de volgende scopes en klik op selecteren:
- openid
- email
- profile
- Klik op instellingen opslaan
- Voeg nu de email domeinen toe die toegang moeten krijgen.
- Sla de instellingen op!
Gebruik maken van UPN
Maakt jouw organisatie gebruik van upn als email veld en wordt deze ook gevuld in AFAS? Dan is het mogelijk om op basis van dit email te matchen. Activeer in de instellingen het veld UPN in de dagboek applicatie. Hiernaast moet je ervoor zorgen dat je Identity Provider de upn waarde als claim meestuurt in het ID-token. Voeg de UPN toe als extra claim toe, wij matchen alleen op het veld 'upn'. Zodra het UPN mee wordt gestuurd in de OpenID token zal de applicatie deze gaan matchen met het veld uit AFAS.