Het kan voorkomen dat er fouten zijn in het updaten van boekingen naar AFAS, in dit geval wil je deze fouten kunnen zien en oplossen. Hiervoor is het update logboek gemaakt.
Je kan het update logboek als beheerder vinden via Beheer --> Update logboek
Werking
Wanneer er iets aangemaakt wordt in AFAS en hier een fout ontstaat zal er een logging verschijnen in het logboek. Klik op de regel om de details te openen, hier zul je de volgende zaken zien:
- De unieke referentie van de fout (UUID)
- Het type update waar het om gaat.
- De datum waarop de melding is aangemaakt.
- Het totaal aantal fouten voor deze update.
- De laatste foutmeldingen
- Alle loggingsmeldingen
Als beheerder kun je twee acties uitvoeren voor een foutieve logging:
- Opnieuw proberen
- Hiermee zal de applicatie opnieuw de update proberen uit te voeren.
- Archiveer
- De melding wordt gearchiveerd en zal na 30 dagen worden gewist.
Het oplossen van issues
Afhankelijk van de foutmelding kun je deze zelf oplossen. Probeer altijd een fout opnieuw in te sturen naar AFAS zodat je geen mutaties mist. Archiveer alleen fouten wanneer je überhaupt niet wil dat de update uitgevoerd moet worden.
Identificeer het probleem
In de laatste foutmelding zal al snel zichtbaar worden wat het probleem is. Meestal gaat het om een foutmelding vanuit AFAS. Op basis van deze foutmelding zul je iets moeten aanpassen in AFAS of er is iets fout gegaan in de boeking zelf.
Dit zijn de meest voorkomende fouten:
Foutmelding | Oplossing |
Op datum X is dienstverband X niet geldig voor medewerker X | Dit issue ontstaat vaak wanneer medewerkers hebben gedeclareerd op een bepaald dienstverband maar deze ondertussen is verwijderd of aangepast. Hierdoor is deze niet meer geldig.
Zorg ervoor dat het dienstverband wel in AFAS staat of deze boeking moet verwijderd worden uit OrangeCubes omdat deze niet meer geldig is. voor het verwijderen kun je contact opnemen met support@orangecubes.nl |
Medewerker is geblokkeerd | Dit issue ontstaat wanneer de medewerker is geblokkeerd. Hierdoor kunnen er geen mutaties voor worden ingeschoten. Meestal is de oorzaak een te late beoordeling van de boeking.
Deblokkeer de medewerker en probeer de updates opnieuw. Wanneer alles verwerkt is kun je de medewerker weer blokkeren. |
Er is een fout opgetreden doordat een andere gebruiker dezelfde gegevens probeerde te verwerken. Als dit probleem zich blijft voordoen neem dan contact op met je leverancier | Deze melding verschijnt wanneer het systeem iets op de medewerker probeert te updaten alleen een andere gebruiker of systeem is hier ook een update aan het doorvoeren. Je kan de update simpelweg opnieuw laten draaien en de melding wordt opgelost. |